Parrakas mies on hämmentyneen näköinen
Parrakas mies on hämmentyneen näköinen

Askarruttaako
Tietosi.fi-palvelun käyttö?

Tähän olemme koonneet olennaisimmat
kysymykset palvelun käytöstä vastauksineen.

Palveluun rekisteröityminen

Miten organisaationi voi rekisteröityä palvelun käyttäjäksi?

Näytä vastausPiilota vastaus
Rekisteröityminen on helppoa. Klikkaa joko Osta saldoa – tai Kirjaudu sisään -painiketta ja seuraa ohjeita.

Kopioi linkiksi

Miten voin yksityishenkilönä rekisteröityä palveluun?

Näytä vastausPiilota vastaus
Rekisteröityminen on helppoa. Klikkaa sivun oikeassa yläkulmassa olevaa Kirjaudu sisään -nappulaa sekä sieltä aukeavaa uutta Kirjaudu sisään -nappulaa ja seuraa ohjeita. Vaihtoehtoisesti organisaatio, jolle olet tekemässä tietopyyntöä, voi antaa sinulle rekisteröintikoodin, jonka avulla pääset palveluun. Tehdäksesi tietopyyntöjä tietylle organisaatiolle sinun tulee saada heiltä joko rekisteröintikoodi tai suora linkki palveluun/palvelutunnus, jonka perusteella pyyntösi ohjautuu oikealle organisaatiolle.

Kopioi linkiksi

Palvelun käyttö

Onko palvelu maksullinen

Näytä vastausPiilota vastaus
Palvelu on maksullinen sitä käyttävälle rekisterinpitäjälle. Edullisin palvelupaketti maksaa vain 99 euroa. Rekisterinpitäjä voi kuitenkin kokeilla palvelua ilmaiseksi. Saat käyttöösi kaksi ilmaista tietopyyntöä, jotka ovat voimassa viikon ajan palveluun rekisteröitymisestä. Yksityishenkilöille eli rekisteröidyn roolissa asioiville palvelu on ilmainen.

Kopioi linkiksi

Ostetaanko palveluun jäsenyys? Veloitatteko kuukausimaksuja?

Näytä vastausPiilota vastaus
Tietosi.fi ei ole tilauspohjainen palvelu, joka veloittaisi asiakkailtaan kuukausittaisia tilausmaksuja. Ostat tilillesi saldoa tarpeidesi mukaan ja maksat vain silloin, kun haluat lisää saldoa. Voit aina ostaa joko saman, pienemmän tai isomman palvelupaketin kuin edellisellä kerralla.

Kopioi linkiksi

Miten palvelun käyttöönottoon tulee valmistautua?

Näytä vastausPiilota vastaus
Ei mitenkään. Tietosi.fi on valmisratkaisu, jota voit alkaa käyttää vaikka heti – ilman erillisiä hankintoja, esivalmisteluita tai integraatiota organisaation tietojärjestelmiin. Käyttöönoton yhteydessä rekisterinpitäjä hyväksyy käyttöehdot, lisää yhteystietonsa ja ostaa itselleen sopivan tuotepaketin.

Kopioi linkiksi

Mitä jos tietopyyntöjä tuleekin ennakoitua enemmän?

Näytä vastausPiilota vastaus
Voit helposti ostaa lisää saldoa tilillesi muuttuvien tarpeidesi mukaan. Voit aina ostaa joko saman, pienemmän tai isomman palvelupaketin kuin edellisellä kerralla.

Kopioi linkiksi

Millaisia tiedostomuotoja palvelussa voi käyttää? Minkäkokoisia tiedostoja voi välittää?

Näytä vastausPiilota vastaus
Palvelussa voi välittää yleisimpiä tiedostomuotoja, kuten PDF, Word, Excel ja CSV. Välitettävän tiedoston maksimikoko on 10 megatavua.

Kopioi linkiksi

Miten henkilötietoja sisältävät tiedostot ladataan palveluun?

Näytä vastausPiilota vastaus
Tiedostot ladataan palveluun samoin kuin muissakin verkkopalveluissa eli valitsemalla liitettävä tiedosto käyttäjän tietokoneelta. Tietopyynnön tekijä voi ladata tiedon omalle koneelleen yhtä kätevästi latauslinkkiä klikkaamalla.

Kopioi linkiksi

Mistä tiedän, olenko saanut viestin Tietosi.fi-palveluun?

Näytä vastausPiilota vastaus
Palvelu lähettää käyttäjälle heräteviestin käyttäjän ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen.

Kopioi linkiksi

Yleisiä kysymyksiä

Mitä tietopyyntöjä voin käsitellä palvelun avulla?

Näytä vastausPiilota vastaus
Palvelun avulla voit hoitaa tyypillisimmät EU:n tietosuoja-asetukseen liittyvät pyynnöt, kuten tietopyynnöt, unohduspyynnöt ja oikaisupyynnöt. Lisäksi palvelua voi käyttää tiedostojen siirtämiseksi järjestelmästä toiseen, esimerkiksi mahdollistamaan rekisteröidyn oikeuden siirtää henkilötietonsa yhdeltä rekisterinpitäjältä toiselle.

Kopioi linkiksi

Miten organisaation asiakas ohjataan käyttämään palvelua?

Näytä vastausPiilota vastaus
Organisaatio voi halutessaan laittaa linkin Tietosi.fi-palveluun suoraan omille verkkosivuilleen. Linkki voidaan myös jättää julkaisematta ja sen sijaan antaa linkki rekisteröidylle organisaation valitsemissa kanavissa, esim. puhelimitse, sähköpostitse tai kasvotusten. Linkin yhteydessä rekisteröidylle tulee antaa joko kyseistä tietopyyntöä koskeva rekisteröintikoodi tai yrityksen palvelutunnus, jotta tietopyyntö kohdistuu oikealle organisaatiolle.

Kopioi linkiksi

Mistä organisaatio tietää, että tietopyynnön esittäjä on se, joka hän sanoo olevansa?

Näytä vastausPiilota vastaus
Vain tunnistettu henkilö voi käyttää palvelua. Lähtökohtaisesti käytetään vahvaa tunnistamista pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Organisaatio voi halutessaan tunnistaa asiakkaan muulla tavoin ja luoda tälle henkilökohtaisen rekisteröintikoodin organisaation kanssa asiointia varten. Vahvan tunnistamisen merkitys korostuu erityisesti erityisesti silloin, kun kyse on arkaluontoisesta tiedosta tai unohduspyynnöstä, jonka seurauksena kaikki tiedot rekisteröidystä tulee poistaa.

Kopioi linkiksi

Miten takaan lähettämäni tiedon tietoturvallisuuden?

Näytä vastausPiilota vastaus
Tietosi.fi tarjoaa suojatun tiedonvälityskanavan, eikä edes palvelun tarjoaja pääse lukemaan tietoja. Tavallinen sähköposti ja kirjaamaton kirje eivät välttämättä ole turvallisia tiedonvälityskanavia.

Kopioi linkiksi

Onko palvelu kotimainen?

Näytä vastausPiilota vastaus
Kyllä. Olemme vuodesta 2004 toiminut suomalainen yritys ja olemme kehittäneet palvelun Suomessa. Palvelu toimii Suomessa sijaitsevilla palvelimilla.

Kopioi linkiksi

Miten kauan palvelu säilyttää henkilötietoja?

Näytä vastausPiilota vastaus
Tietosuojan takaamiseksi säilytämme henkilötietoja palvelussamme vain rajoitetun ajan. Tietosi.fi on tiedon välityspalvelu, ei tiedon pysyvä tallennuspaikka.

Kopioi linkiksi

Mitä teen, jos palvelu ei tunnu toimivan, kuten on tarkoitus?

Näytä vastausPiilota vastaus
Voit aina ottaa yhteyttä palvelunumeroomme 0600 98798 (puhelun hinta 2 euroa/min + ppm). Puhelinpalvelun aukioloajat ovat arkisin klo 8–18. Sen sijaan mahdolliset keskinäiset erimielisyydet tietopyynnön toteuttamisesta tulee palvelua käyttävän rekisterinpitäjän ja tietopyynnön tekijän pyrkiä ratkaisemaan keskenään.

Kopioi linkiksi

Tarkoittaako Tietosi.fi-palvelu sitä, että organisaatio ulkoistaa asiakastietonsa tai henkilöstötietonsa?

Näytä vastausPiilota vastaus
Ei tarkoita. Tietosi.fi on tiedon välityspalvelu, ei tiedon pysyvä tallennuspaikka.

Kopioi linkiksi

Sopiiko Tietosi.fi-palvelu sekä pienille että suurille yrityksille, sekä julkiselle sektorille että yhdistyksille?

Näytä vastausPiilota vastaus
Kyllä sopii. EU:n tietosuoja-asetus koskee lähtökohtaisesti kaikkia henkilötietoja käsitteleviä tahoja – sekä yrityksiä, julkisen sektorin toimijoita että yhdistyksiä. Palvelu skaalautuu organisaation tarpeiden mukaan ja sen tietoturva on erittäin korkealla tasolla. Tietosi.fi-palvelua voi käyttää täydentävänä palveluna myös sellainen organisaatio, jolla on jo muuten käytössään oma korkean tietoturvan kanava henkilötietopyyntöjen käsittelyyn.

Kopioi linkiksi

Organisaationi voi hoitaa tietopyynnöt puhelimitse, sähköpostitse tai kirjeitse. Miksi käyttäisin Tietosi.fi-palvelua?

Näytä vastausPiilota vastaus
Tietopyyntöjen keskittäminen pääsääntöisesti yhteen kanavaan ja yhdelle henkilölle auttaa tuomaan tehokkuutta ja kustannussäästöjä organisaatiolle. Samalla organisaation reaktionopeus tietopyyntöihin saattaa parantua, kun pyynnöt eivät niin helposti jää organisaatioon ”pyörimään”, mikä voi aiheuttaa, ettei rekisteröidylle välttämättä ehditä vastaamaan määräajassa. Lisäksi tietopyynnön tekijän luotettava tunnistaminen sekä henkilötietojen toimittaminen korkeaa tietoturvaa noudattaen on ensiarvoisen tärkeää.

Kopioi linkiksi

Voinko yksityishenkilönä tehdä yhdellä kertaa tietopyynnön usealle eri organisaatiolle?

Näytä vastausPiilota vastaus
Kyllä voit, jos tiedät kyseisten organisaatioiden palvelutunnukset Tietosi.fi-palvelussa.

Kopioi linkiksi

Pystynkö kokeilemaan Tietosi.fi-palvelua veloituksetta?

Näytä vastausPiilota vastaus
Käyttäjätilin luonti käyttäjätunnuksineen ja asetuksineen onnistuu veloituksetta, samoin kuin testipyyntöjen tekeminen. Myös aitojen tietopyyntöjen tekeminen on rekisteröidylle eli yksityishenkilölle ilmaista. Sen sijaan rekisterinpitäjälle aitojen tietojen käsittely palvelussa on maksullista. Rekisterinpitäjä voi kuitenkin kokeilla palvelua ilmaiseksi. Saat käyttöösi kaksi ilmaista tietopyyntöä, jotka ovat voimassa viikon ajan palveluun rekisteröitymisestä.

Kopioi linkiksi